Är könstympade barn lika inför lagen?

Mehrtab Motavvas kallar min inställning för ”kolonial” och ”rasideologisk” endast för att jag förespråkar allas likhet inför lagen.

I Sverige tillåts både könsstympning och religiös huvudbonad till polisuniformen. Hur vore det om Mehrtab Motavvas ifrågasatte detta förhållande innan hon påstår att alla är lika inför lagen?

Vilket förhållande till likhet inför lagen har man egentligen om man tillåter vissa religiösa grupper att könsstympa sina barn men inte andra? Finns det alls ett rättviseperspektiv i detta förhållande?

När det västerländska samhället har gjort upp med ett feodalt tankemönster blir det föga konstruktivt om vi skapar ett nytt genom en identitetspolitik som värdesätter och bedömer människor utifrån etnisk och religiös ursprung.

Det blir knappast konstruktivt att misstänkliggöra all kritik av hedersvåld till att gå rasisternas ärenden. I så fall kan man inte heller försvara kvinnors och homosexuellas rättigheter i ett muslimskt sammanhang.

Ska man försvara mänskliga rättigheter måste man sålunda vara konsekvent. Det handlar alltså om att kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt. I ett sunt debattklimat måste debatten runt hedersvåld kunna diskuteras på ett principiellt plan utan att misstänkliggöras och demoniseras.

De enda som tjänar på en polariserad debatt runt detta ämne är vänster- och högerextremister som önskar att sätta dagordningen i samhällsdebatten. Förlorarna blir offren för samma kulturfenomen.

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s