Helig, heligare och heligast

Elisabeth Ohlson Wallin har nu äntligen fått klartecken att ställa ut sitt konstprojekt – Jerusalem – i Världskulturmuseet den 10 november. Utställningen stoppades först av museet men efter att beslutet fick stark kritik i media har det i dagarna slutligen godkänts. Wallin vill med sitt konstprojekt visa de tre världsreligionerna – kristendom, judendom och islam – och deras problematiska förhållande till homosexualitet. Redan 1998 gjorde sig Elisabeth Ohlson Wallin känd med sitt konstprojekt Ecce-Homo som utmålade Jesus som homosexuell. Och även om det väckte starka reaktioner från frikyrkliga och ortodoxa grupper så välkomnades projektet av Svenska kyrkan som tillät att konstverket ställdes ut i Uppsala domkyrka, samt av politikerna som visade upp det i riksdagshuset.

Kännetecknande för ett mångkulturellt samhälle är att främmande kulturer avgör hur vi ska hantera exempelvis religionskritik och blasfemi. På det sättet skapas dubbla värdeskalor där kritik av kristendomen och judendomen är legitim eftersom den tillåts i den västerländska kultursfären, samtidigt som islamkritik inte accepteras då det är förbjudet i den muslimska världen. Även om lagstiftningen – än så länge – säger något annat i Sverige fungerar det så i praktiken. På motsvarande sätt blir därför den religiöst färgade hederskulturen i realiteten behäftad med antingen straffrabatt eller straffrihet och något man helst ska se mellan fingrarna. Medias och politikernas ambivalenta försvar för Lars Vilks och hans teckning av profeten Muhammed som rondellhund belyser också den problematiken fullt ut.

Där har man snarare varit angelägen om att söka felen hos Lars Vilks och yttrandefriheten än att ifrågasätta de mekanismer som får människor att ta till hot och våldsmetoder för att tysta andras meningar. Det mångkulturella projektet handlar i grunden om en målkonflikt mellan grupper av olika livsåskådningar. Där förväntas sålunda ateister och andra otrogna att underkasta sig islam genom att exempelvis respektera profeten Muhammed på samma sätt som muslimerna. Där förväntas också akademikerna att respektera muslimska värderingar vid våra universitet som i fallet när en muslimsk mobb med våld lyckades stoppa en föreläsning av Lars Vilks vid Uppsala universitet då den utmanade islams inställning till homosexualitet. Det visar återigen på en målkonflikt mellan å ena sidan mänskliga rättigheter och å andra sidan muslimska trosuppfattningar där de homosexuellas rättigheter måste ge vika för andras religiösa föreställningar.

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s